Kashan

5 november 2017 - Isfahan, Iran

Helaas is ons mooie hotel voor de volgende nacht vol. Na het uitgebreide ontbijt gaan we op zoek naar een ander hotel. Snel gevonden. Een stuk simpeler, maar óók in een traditioneel huis met binnenplaats.
Als alles weer geregeld is, lopen we via de bazar de stad in. Beetje onwennig nog, maar we vinden de moskee van Mir Emad en diverse mooie koopmanshuizen in de wirwar van straatjes zonder problemen. In de middag nemen we een taxi naar de Bargh e Fin, de tuin die Abas1 liet aanleggen. We genieten van een heerlijke lunch op een lommerijk terras waar je op met tapijten en kussens beklede verhogingen languit kunt zitten. Aan de voeten een stromend beekje. Daarna de mooie tuin in.
We komen te laat bij de Tappe-e-Siyalk, de opgraving waar overblijfselen van een prehistorische stad (5000 v. Chr) zijn gevonden. Vanaf het hek is de grafheuvel goed te zien. De portier die ons helaas niet binnen mag laten, vertelt ons dat dat ook eigenlijk alles is wat er te zien is.
Terug in de stad is het inmiddels donker. We gaan naar de (masjed-e Jame) Vrijdag moskee. Daar zitten families op de tapijten bij de potretten van hun overledenen. Alle vrouwen van top tot teen zwart gesluierd. Er worden zoetigheden rondgedeeld en wij worden daarbij niet overgeslagen. Een groepje vrouwen wenkt ons. Ze willen alles van ons weten en al snel worden foto's gemaakt en getoond en krijgen wij een plekje in de familie: "jij lijkt op mijn dochter, "we konden zussen zijn" etc.
Na een uurtje staan we weer buiten. Ba. heeft een idee waar we kunnen eten en opnieuw worden we verwend met een overheerlijke variatie aan traditionele gerechten.
We sluiten de avond af met thee op de binnenplaats van ons hotel. We worden uitgenodigd onze hoofddoeken af te doen.
Een prachtige eerste dag!
Véronique.

1. Erna Luijendijk:
    5 november 2017
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Prachtige foto's
  2. Marjan Vriezen:
    7 november 2017
    Ja, mooi om er ook een glimp van op te vangen. Je beschrijft een door allerzielen, is dus universeel.
  3. Arno Goossen:
    9 november 2017
    Schitterend..
  4. Virginie:
    9 november 2017
    Wauw ik ben er een beetje bij. Heel bijzonder
  5. Monica:
    16 november 2017
    Wat een geweldig Mooie ervaring! En ik geniet met Jullie mee door de prachtige foto’s en verhalen, dat is fijn!